Kuraito
g/PojazdySzynowe

Jadę sobie tramwajem. A tutaj tramwaj się zatrzymuje i wychodzi z niego pani motornicza i grzebie jakimś pogrzebaczem przy ziemi czy czymś. Co to się działo? @Paralotnia

#
HadronsCollidor

@Kuraito: skręcała

#
Kuraito

@HadronsCollidor: A dlaczego tak? Jechałem tą trasą wiele razy i chyba tylko raz uświadczyłem taki ewenement.

#
HadronsCollidor

@Kuraito: no bo wcześniej nie musiała skręcać

#
sens

@Kuraito: przestawiała zwrotnicę takim pałąkiem.

#
Kuraito

@HadronsCollidor: Jak to nie musiała? Trasa się nie zmieniła.

#
sens

@Kuraito: bo poprzedni tramwaj jechał w inną stronę.

#
Kuraito

@sens: To tramwaje nie robią tego jakoś automatycznie?

#
HadronsCollidor

@Kuraito: no nie

#
sens

@Kuraito: nie wiem, w Warszawie robią, ale dawniej wychodzili z tymi kluczami do zwrotnic.

Poza tym są takie sygnały świetlne nad zwrotnicami, pokazujące, w którą stronę jest zwrócona. - taka ciekawostka.

#
Kuraito

@sens: Chodzi o te światła z pionową/poziomą kreską?
Zawsze myślałem, że to tylko światła dla tramwajów.

#
sens

@Kuraito: nie. o takie

#
pierog

@Kuraito: W waaw mieszkałem blisko pętli tramwajowej. Na niej było multum zwrotnic. Dawniej chyba mieli jakiś inny system do automatycznego zmieniania zwrotnic, bo często się zdarzało, że zwrotnica nie chciała się sama zmienić i wtedy motorniczowie wychodzili i sami je zmieniali takim patykiem. Tera to już tego nie uświadczysz, więc pewnie coś lepszego zamontowali.

#
Paralotnia

@Kuraito: są 3 główne systemy kierowania zwrotnicą.

  • Sterowanie zwrotnicami - system podczerwieni (Kraków / Szczecin / Wrocław)
  • Sterowanie zwrotnicami - system kontaktów na sieci trakcyjnej
  • Sterowanie zwrotnicami - system radiowy (Katowice-GOP)
  • Sterowanie zwrotnicami - system radiowy (Warszawa)

nadajnik w tramwaju, odbiornik - schemat.

Normalnie nikt nie musi wychodzić, ale czasem technika nawala, albo zwyczajnie dana zwrotnica jest sterowana ręcznie. Albo przestawiasz tor albo łatwiej jest taka dziurka, która przestawia zwrotnicę

#