shish
g/AMA

Nudzi mi się, więc niech będzie:
AMA: Zawodowy Gracz/QA Technician/Game Tester

#
borysses

@shish:

1 - ile zarabiasz?
2 - najdłuższy maraton?
3 - czy developerzy cię nienawidzą czy tylko za tobą nie przepadają?
4 - czy zdarzyło się, ze testowany produkt wyszedł mimo, ze uważałeś, że jest stertą niedopracowanego łajna?
5 - techland? a jeśli techland to czy to ty Prezes?

#
gethiox

@shish: Grałeś w TIbię?

#
shish

@borysses:

  1. 13-30 pln/h (zależnie od projektu, dnia tygodnia, wyrobionych już godzin. Za granicą [np w Kanadyjskim studiu] zarabia się 11-16$/h
  2. Oba sezony House of Cards (; [?]
  3. Hmmmm... Jak te chuje same nie wiedzą co my mamy robić. Ale to też zależy od deva. Ogólnie wygląda to tak, że my im ubliżamy, a oni nam. Love is in the air....
  4. Zdarza się to nad wyraz często. Jedna z testowanych przeze mnie gier wyszła całkiem niedawno zbierając bardzo chujowe oceny [dodam, że to polska franczyza jest] i jest kupą jakich mało.
    Najśmieszniej jest, jak bierzesz już wypuszczony testowany produkt, (Czasem nawet łaskawie dev rozdaje; tak mam swoje Arkham City) sprawdzasz jakiś błąd na crash, czy exploit, a on dalej tam jest.
  5. Na Boga nie! Chociaż odkąd wzięli się za Dying Light...
#
shish

@gethiox: nie

#
Zian

@shish: Co sądzisz o optymalizacji wydawanych tytułów i kto wg. ciebie dba o jakość kodu?

#
GeraltRedhammer

@shish: Dużo gier jest do testowania?

#
shish

@Zian:
> Co sądzisz o optymalizacji wydawanych tytułów
Moim zdaniem słowo klucz w obecnych produkcjach. Gdyby nie to dev rzuciłby na pudełku wymagania 32gb ramu, grafika X1500100900 i jak nie masz, to pierdol się, nie pograsz... Dlatego konsole. Obecnie stały się one wyspecjalizowanymi pctami, a i nie rzadko gdzieś tam się czai normalny os.

> kto wg. ciebie dba o jakość kodu?
Niestety przy kodzie pracuję rzadko. Ale na tych kilka razy, które miałem do tego dostęp, mogę powiedzieć, że jest to cholerny bajzel.

Z resztą jak to ma być ogarnięte, jeżeli dev przychodzi na swoją 9-5 job i ma wyjebane w produkt. Chyba, że jest indie devem i robi to z miłości...

#
shish

@GeraltRedhammer: Tzn obecnie na profesjonalnych testach? U mnie w firmie? Ja się zajmuję? Doprecyzuj plz....

#
shish

@borysses:
> 2 - najdłuższy maraton?

aaaaaaaaaaaaa... 72h

#
GeraltRedhammer

@shish: byłem ciekawy tak ogólnie ile się w Polsce testuje. Dużych gier mało wychodzi, więc pewnie większość to jakieś androidowe?

#
shish

Mała dygresja odnośnie optymalizacji na przykładzie gry The Evil Within. IMO nowa generacja konsol powinna zawitać na rynek dopiero w 1-2 kwartale tego (2015) roku.

#
shish

@GeraltRedhammer:
> byłem ciekawy tak ogólnie ile się w Polsce testuje
W samej Warszawie, nie licząc CDP, są trzy poważne, renomowane firmy zajmujące się QA, między innymi gier.

> Dużych gier mało wychodzi
Zależy co rozumiesz, przez dużą grę. Takich Wiedźminów 3 (tytuł AAA) co najmniej kilka, a i niższej jakości, ale nie mniejszego rozmachu wiele... Od co najmniej dwóch lat rynek gier wideo jest większy niż filmowy i telewizyjny.

> więc pewnie większość to jakieś androidowe
Smutna, ale prawda. Największy boom jest na mobilne gry dla casuali. Tak, takich jest najwięcej. Mnie na szczęście udało się zrobić co innego.

#
wysuszony

@shish: Jakie masz wykształcenie? Tylko testujesz czy bierzesz też udział w tworzeniu?

#
GeraltRedhammer

@shish: To jak wrażenia z grywalności wiedźmina? Grafika to w sumie drugorzędna sprawa, byle świat był bogaty, a walka miodna :-]

Czy szykuje się coś ala Mount and Blade w kosmosie (Starpoint 2 to niestety wielkie rozczarowanie, chyba nie mial testerów, bo w sumie jakby popracowali nad grywalnością byłby całkiem ok)

#
shish

@wysuszony:
> Jakie masz wykształcenie?
średnie, w trakcie studiów fil.ang. (kurwa tyle lat się zbierać)

> Tylko testujesz czy bierzesz też udział w tworzeniu?
Niestety głównie testy, ale twórcy potrafią wziąć feedback pod uwagę.
Chociaż wczoraj wpadłem na rewelacyjny pomysł strategicznej, platformówki z mechaniką Feza (która wreszcie miałaby sens) i Disney's Hercules Action Game. Po sesji biorę się za opis...

#
shish

@GeraltRedhammer:
> To jak wrażenia z grywalności wiedźmina?
Nie mogę za wiele, bo NDA, ale na pewno będą rozwijać po wydaniu, więc coś się ruszy. Na razie jest... Średnio... Oby hype nie osłabł.

#
spam_only

@shish: Zdalnie czy tylko na miejscu?
Jak się dostałeś?
Czy masz z tego jakąkolwiek satysfakcję?
Ile godzin dziennie pracujesz?
Czy masz po tym wszystkim dosyć grania na dłuższy czas?

#
GeraltRedhammer

@shish: mam nadzieję, że w grywalności jednak nie będą musieli grzebać po premierze. Ona musi być już bardzo dobra na początku, a potem to już tylko bugi i jakieś dodatkowe rzeczy.

W sumie najbardziej zależy mi na walce, mam nadzieję, że nie pójdą w same comobosy, tylko dadzą coś ala M&B plus specjalne ciosy. Trochę mnie niepokoi opis redów, że wiesiek w walce nie będzie biegał, raczej sobie nie wyobrażam chodzone walki.

Podpowiedz im aby dali możliwość zmiany trudności podczas gry :-) Ja zawsze na początku daję średni aby spokojnie poznać mechanikę gry, a dopiero po paru godzinach daję najtrudniejszy. Raczej nie gram w grę 2 razy.

#
shish

@spam_only:
> Zdalnie czy tylko na miejscu?
Na miejscu/Zdalnie/Na miejscu. Zależy co, czy firma udostępnia sprzęt (bo nie pozwolą Ci na własnym... Ojjj nieeee)

> Jak się dostałeś?
Z urzędu pracy. Nie żartuję. Serio. Wiem, że nie wierzycie, ale poważnie na stronie UP było ogłoszenie. Dwa dni później już pracowałem.
Poprzednio wysłałem CV i sami się odezwali jakiś czas później. Z przerwami robię to około 2óch lat.

> Czy masz z tego jakąkolwiek satysfakcję?
Z pracy? Zależy... To normalne korpo pod przykrywką młodej, dynamicznej, firmy.... Ludzie są fajni (idzie docenić pracę z nerdami), ale pojawiają się korpo-kurwy, a takich leje po ryju, albo zjeżdżam.
Samo granie... Zależy od projektu. Najczęściej nie, ale ludzie z którymi pracuję to wynagradzają.

> Ile godzin dziennie pracujesz?
Do pracy przychodzę na 8h, w trakcie dnia około 1h przerwy (i tak wychodzą prawie 2h), bywa że zostaję ponad to... Nadgodziny się zdarzają, czasem weekendy.

> Czy masz po tym wszystkim dosyć grania na dłuższy czas?
Nie. W większości testuję gry z gatunków których nie lubię, więc nie mam problemu wrócić do domu i odpalić jakiś swój tytuł dla relaksu

#
shish

@GeraltRedhammer: Nie ma tragedii w tym zakresie. Najwyżej będzie to na bardzo długo ostatnia gra CDP.

#
GeraltRedhammer

@shish: Aż tak źle to nie będzie. Jeśli świat i fabuła fajne. Dragon Age ma beznadziejną walkę a i tak mnóstwo fanów dzięki bogactwu świata.

W sumie jak powiedzieli, że przekładają premierę to spekulowałem, że zobaczyli DE gdzie upchnięto wszystkiego za dużo i to się ludziom spodobało, dlatego postanowili przywrócić kilka pomysłów, które zostały odrzucone jako zbyt "komplikujące" grę.

#
shish

@GeraltRedhammer: You're wrong on soooo many levels my friend... xD
Będzie tak 3miesiące po premierze, to będę mógł się zacząć wdawać w detale.

#
GeraltRedhammer

@shish: ile średnio trwają testy?

#
shish

@GeraltRedhammer:
>ile średnio trwają testy?
nie dam rady tak odpowiedzieć. wszystko zależy, przede wszystkim od kasy jaką dev przeznacza na testy. mogą trwać rok, a były takie które trwały dosłownie jeden dzień roboczy.

#
szarak

@shish:

  • testujesz na czuja, czy jakieś bardziej formalne metody jak w klasycznym oprogramowaniu?
  • ISTQB?
  • Jak się rozliczasz z klientem? (za dzień/godzinę pracy, za efekty/bugi, jak to jest pi*oko zdefiniowane w kontrakcie)
  • Testowałeś wcześniej inne oprogramowanie? Chciałbyś?
#
shish

@szarak:
> testujesz na czuja, czy jakieś bardziej formalne metody jak w klasycznym oprogramowaniu
głównie na czuja, z racji testowania w większości gier i aplikacji.

>ISTQB
nie, ale może o tym pomyślę, zależy jak kariera się potoczy

>Jak się rozliczasz z klientem? (za dzień/godzinę pracy, za efekty/bugi, jak to jest pi*oko zdefiniowane w kontrakcie)

Ja mam płatne za godzinę i nie bardzo wiem jak firma się rozlicza z devami/producentami. Mam swoje podejrzenia i jakieś tam informacje, ale nie będę rozpowszechniał niepotwierdzonych opinii.

>Testowałeś wcześniej inne oprogramowanie? Chciałbyś?
Kilka apek, jakieś sieciowe bzdety i hardware. Czy chciałbym dalej przy tym robić? Raczej tak.

#